HÍRLEVÉL FELÍRATKOZÁS:

Magyar boltláncok vs. külföldi boltláncok: 85% - 75% Dátum: 2015.07.07.

A jó hír, hogy a magyarországi boltláncok kínálatában 2,5 százalékkal nőtt a magyar termékek aránya négy év alatt, a termékek közel négyötöde magyar. Felemás viszont a kép, ha a külföldi és magyar kézben lévő láncokat nézzük: előbbieknél 75, utóbbiaknál azonban 85 százalékos a magyar termékek részesedése. A friss tejnél, méznél szintén kedvező a helyzet, a sonkáknál és joghurtoknál azonban lehangoló eredmény született.

A boltláncok - legyen az külföldi tulajdonú vagy magyar - szeretik reklámozni, hogy milyen sok magyar terméket árulnak. A mostani dinnyeszezonban például a Lidl jelezte, hogy kizárólag magyar dinnyét árusít, de a többiek is rendre hangsúlyozzák sok-sok termék esetében, hogy magyar. Olyan tényszerű kutatás azonban ritkán jelentik meg, amely megmutatja, hogy a boltláncokban összességében és termékkategóriánként pontosan mekkora magyar termékek aránya.

A kínálat négyötöde magyar

Most azonban pontosan egy erről szóló kutatást szállított a Mindenár.hu szakmai partnere, az Élelmiszervizsgálati Közlemények című szaklap friss, júliusi száma. ​

A Corvinus Egyetem élelmiszer-tudományi karának kutatói a cikk szerint arra jutottak, hogy nőtt a magyar termékek aránya a kínálatban: míg 2010-ben 75,5 százalékos volt a magyar élelmiszerek részesedése, 2014-ben már meghaladta a 78 százalékot, vagyis 2,7 százalékkal javult a helyzet. Az összkép javulást mutat, a részletes eredmények azonban felemás képet festenek.

A kutatók ugyanis azt is megvizsgálták, hogy a külföldi és magyar kézben lévő boltláncoknál hogyan állnak a magyar termékek. A végeredmény szerint 2014-ben a külföldi boltláncokban 75 százalékos volt a magyar élelmiszerek aránya, a magyar boltláncokban pedig 85 százalékot mértek, míg 2010-ben előbbieknél 73, utóbbiaknál pedig 82 százalékos mutatót produkáltak a magyar termékek. A kutatás nem tárt fel regionális különbségeket, azaz a különböző országrészekben lényegében azonos volt a magyar termékek aránya.

Friss tej kontra sonka

Beszédes eredmény született a különböző termékkategóriákban is, a legjobban a friss tejek és a friss baromfi szerepeltek ebben az összevetésben, a lekvároknál, sonkáknál, joghurtoknál azonban nagyon rossz mutatókat értek el a magyar termékek. Az alábbi felsorolásból (és a fenti infografikából) kiderül, hogy a különböző élelmiszer-kategóriákban mekkora a magyar termékek aránya:

  • friss (tálcás) baromfi 99,6 százalék
  • friss tej 98,6 százalék
  • tojás 92,5 százalék
  • méz 92,1 százalék
  • túró, tejföl, kefír 90,9 százalék
  • csomagolt friss sertéshús 88,5 százalék
  • párizsi, virsli 87,8 százalék
  • kolbász, szalámi 77 százalék, ezt az eredményt a kutatók kevésbé jónak minősítették sonkáknál rosszul szerepeltek, mindössze 51,1 százalékuk volt magyar, ráadásul a külföldi láncokban az arányuk még alacsonyabb volt, 44,5 százalékot tett ki
  • a feldolgozott tejtermékeknél szintén kiábrándító eredmény született a magyar termékek szempontjából, amelyek a teljes kínálat kevesebb, mint felét adták, a joghurtoknál pedig 42,1 százalékos volt a magyar joghurtok részesedése, a nemzetközi boltláncokban pedig mindössze 33 százalékos volt az arányuk

A kutatók a cikkben megemlítik azt is, hogy a gyártók a szöveges információk mellett igyekeznek többféleképpen jelezni a származási helyet: például nemzeti zászló, országra jellemző motívumok, nemzeti színek alkalmazásával. A kutatók azt írták, hogy csak elvétve fordult elő, hogy a szöveges jelölés ellentmondott volna a szimbólumoknak. A kutatók egyben azt is jelezték, hogy a felmérésben elsősorban olyan termékeket vizsgáltak, amelyek Magyarországon megfelelő menyiségben és minőségben előállíthatók, így nem kerültek a fókuszba a déligyümölcsök, a tengeri élelmiszerek, az egzotikus fűszerek.

Ha a boltláncok legfontosabb heti akciós termékeinek árára kíváncsi, nézze meg a Mindenár.hu főoldalát . A felső sorban az áruházak logójára kattintva jönnek elő az adott áruház akciós termékei, amelyek között - a bal oszlopban található felsorolás alapján - kategóriánként is lehet keresgélni. 

Ha tetszett a cikk, akkor kövessen minket a Facebookon is!

Főoldal
Heti elemzés
Együttműködő partnereink: cafeblog eletforma.hu wessling
Hogyan működik az oldal? Heti elemzés Kapcsolat Mindenár blog Hírlevél-feliratkozás